تاثیرات نانو تکنولوژی بر آینده معماری

چکیده

این مقاله بخشی از مطالعات نگارنده در ارتباط با تاثیرات نانوتکنولوژی بر آینده معماری را ارائه می دهد . در ابتدا جنبه های کاملاً علمی موضوع مورد بررسی قرار می گیرد و با جستاری در مبانی و مفاهیم پایدار معماری و گفتار بزرگان معماری جهان، درگیری موضوع با معماری روشن می شنود و در آخر نیز با ارائه ی نمونه ای از دستاوردهای این تکنولوژی، به معرفی ویرگی ها و افق هایی که در پیش روی معماران است،می پردازد .همچنین،دراین نگارش علل اهمیت موضوع با نگاهی به تاثیرات مثبت و منفی و آثار جانبی این تکنولوژی از دید متخصصین امر بیان می شود. دانشمندان و محققین پیش بینی می کنند که نانو تکنولوژی محدودیت هایی مثل استانداردها و ترکیبات غیر قابل بازگشت، همانند بتن و آجر را از سر راه طراحان بر خواهد داشت و مفاهیم معماری را دچاردگرگونی خواهد کرد . با وجود این،مطالعات نشان می دهند نانومواد که در مقیاس نانو قدرت پخش وواکنش پذیری بالایی دارند ، بی خطر نیستند. نانوتکنولوژی نیز مانند هر فناوری پیشرفته دیگر نیز به خودی خود خیر یا شر محسوب نمی شنود؛بدیهی است هر چه قابلیت ها و تو انایی های یک فناور بیشتر باشد،اهمیت کنترل و به کارگیری آن در جهت کمک به ارتقاء زندگی انسان ها نیز مهمتر خواهدبود.

واژه های کلیدی:

نانوتکنولوژی، طراحی معماری، معماری آینده ، نانوخانه.

ادامه نوشته

خانه فرانک گهری

خانه فرانک گهری

معمار: فرانک گهری

محل ساخت:Santa Monica-california

تاریخ ساخت:۱۹۷۸

شرایط اقلیمی:معتدل ملایم

سیستم ساخت:light wood frame, corrugated metal, chain link

سبک:دیکانستراکشن-پست مدرن

گهری در خانه خود،یک خانه قدیمی را در لفاف یک ساختمان «U»شکل میگذارد.بنا،در یک طرف دست نخورده باقی مانده است و در سه طرف دیگر،همه چیز تازگی دارد.اتاقهای خواب،در برابر هم،در دو طبقه فوقانی قرار دارند،که حمام و سرویس های بهداشتی را در مرکز خود جای داده اند.احساسی از فروپاشی تشریفات،سادگی،فاصله از ثروت ،و سبک بالی برانگیخته می شود.فضا ها ممتد،احساس برانگیز و تماشایی اند.

پلان همکف خانه گهری

پلان طبقه اول خانه گهری

مصالح ، اعم  از خام و صنعتی،خود را از نماها ، به فضاهای درونی می رسانند،تا جایی که آسفالت خیابان کف پوش آشپزخانه می گردد.خانه  را مجموعه ای از پانل های حلبی،تخته های چند لایی ،تورهای فلزی و آجرهایی با پوشش براق ایتالیایی احاطه نموده است.

فضای آشپزخانه خانه گهری

در سال ۹۲-۱۹۹۱ دومین بازسازی خانه به  دلیل تغییر  خواسته های  خانواده صورت پذیرفت ، اضافه شدن استخر ،  تبدیل  گاراژ به  اتاق  مهمان  و احیای  محوطه  خارجی ساختمان همگی از تغییرات اعمال شده  بودند.ساختارهای پیچیده از لایه های فلزی موجدار و توری فلزی، ساختار چوبی  و فریم بیرون زده ، در واقع  حس  سیال بودن و حرکت را ایجاد می کرد ، استفاده از مصالح غیر معمول و نامتعارف از این پس ذهنیت گهری را در طرح هایش تسخیر کرد.

تصویر ایزومتریک از خانه گهری

ورودی خانه گهری

خانه فرانک گهری

خانه فرانک گهری

خانه فرانک گهری

طراحی فضای داخلی با مبلمان طراحی شده توسط فرانک گهری

 

برگرفته از سایت ساینار

تالار کنسرت والت دیسنی

معمار:فرانک گهری - Frank Gehry

محل ساخت:آمریکا- کالیفرنیا- لس آنجلس

تاریخ ساخت:۲۰۰۳-۱۹۹۹

تالار کنسرت والت دیسنی از معروف ترین تالارهای کنسرت در آمریکا می باشد که در آوریل سال ۲۰۰۳ با ۲۳۰۰ نفر گنجایش و با هزینه ۲۷۴ میلیون دلار تکمیل شد.از زمان شروع طراحی در سال ۱۹۸۷،تا شروع ساخت در سال ۱۹۹۹ و افتتاح آن در سال ۲۰۰۳ شانزده سال طول کشید. سالن کنسرت والت دیسنی به عنوان محل دائمی ارکستر سمفونیک لس آنجلس به کار گرفته می شود.

طرح مزبور بر روی سقف پارکینگ ۶ طبقه ساخته شده است. طرح بنا ،دارای سیالیت فرم و اتصالات متعدد و ترکیبات چندگانه است.لذا این طرح فقط به مدد برنامه های پیشرفته کامپیوتری همچون کاتیا متوانست بازسازی و محاسبه شود.

تالارکنسرت والت دیسنی در حین ساخت

پلان همکف تالار کنسرت والت دیسنی

تصاویر ایزومتریک تالار کنسرت والت دیسنی که نماها و چگونگی اتصالات فرمها به خوبی مشاهده می شود:

تصویر ایزومتریک از تالار کنسرت والت دیسنی

تصویر ایزومتریک از تالار کنسرت والت دیسنی

تصویر ایزومتریک از تالار کنسرت والت دیسنی

طراحی ساختمان با طراحی سالن اصلی آن آغاز شد.

قلب سالن کنسرت والت دیسنی تالار اصلی آن است که دارای ۲۲۷۳ صندلی است. برخلاف سالن های معمولی که در آنها قوسها و پرده ها بین شنوندگان و ارکستر مانع فیزیکی ایجاد می کنند،این تالار صحنه ی کاملا باز و بدون مانعی دارد و صندلی ها با زاویه ۳۶۰ درجه در اطراف صحنه قرار گرفته اند.

وضعیت چیدمان صندلی ها و نحوه ی استقرار آنها این احساس را در شنوندگان به وجود می آورد که آنها همراه با اعضای ارکستر مشغول خلق و اجرای اثر هستند.سقف بادبان مانند صحنه،یک کشتی بزرگ را تداعی می کند .پنجره بزرگی که در پشت سن قرار گرفته است باعث استفاده از نور طبیعی در کنسرت روزانه می شود.

تالار اصلی سالن کنسرت والت دیسنی

تالار اصلی سالن کنسرت والت دیسنی

ورودی اصلی ،در مقابل گیشه فروش بلیط در گوشه ی مجتمع قرار دارد و از طریق سیستم دوگانه راه پله-شیب راه حاضرین را به میدانی کوچک در ترازی بالاتر از تراز محوطه و سپس به تالار بزرگ هدایت میکند.در اینجا ستون ها به درختان خمیده ای می مانند که پانلهای صفحات موجدار نمای بیرون را برافراشته اند.از پایین پله های برقی از طبقه ششم زیرزمین برآمده اندکه در مسیر آنها امکانات مورد نیاز برای معرفی آثار هنری و برگزاری نمایشگاه ها فراهم گردیده است.

ورودی اصلی تالار کنسرت والت دیسنی

یکی از جذاب ترین و در عیت حال پیچیده ترین بخشهای ساختمان نمای خارجی آن است.پانلهای تشکیل دهنده نما،ورقهای فولادی ضد زنگ به ضخامت ۳ میلی متر هستند که در پشت آنها از موادی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و نیز جریان باد استفاده شده است.

پانلهای تشکیل دهنده نما در تالار کنسرت والت دیسنی

اکثر منتقدین بر این عقیده هستند که ساختمانهای گهری به مکانی خاص تعلق ندارد.

فضای داخلی تالار کنسرت والت دیسنی

فضای داخلی تالار کنسرت والت دیسنی

تالار کنسرت والت دیزنی

 

برگرفته از سایت ساینار

نه نکته درباره بزرگ جلوه دادن خانه های کوچک

۱-اگر فضایی کوچک دارید که‌ می‌خواهید آن را بزرگ تر جلوه دهید و یا اینکه این فضا کاربرد بیشتری داشته باشد،‌ در اولین قدم بهتر است وسایل تزیینی غیر قابل استفاده و غیر کاربردی را جمع آوری کرده و آنها را دور بیندازید و یا اگر خاطره ای را برایتان یاد آوری‌ می‌کند، آن را در جایی مانند انبار نگهداری کنید.

۲-از رنگ‌های درخشان و روشن با ته رنگ‌های سفید که باعث بزرگ تر نمایان شدن فضا‌ می‌شوند استفاده کنید.

۳-از پرده‌های ضخیم و چند لایه در این اتاق‌ها استفاده نکنید. سعی کنید پرده‌هابه رنگ روشن و تقریبا کم طرح باشند.

۴-تا آنجایی که‌ می‌توانید از فرش، قالیچه و یا هر نوع کف پوش تزیینی در فضاهای کوچک استفاده نکنید، چرا که از لحاظ دید بصری موجب کوچک تر شدن فضا‌ می‌شود.

۵-اگر کف پوش اتاق سرامیک، موکت و یا هر چیز دیگری است بهتر است که از طیف رنگ‌های روشن باشد. هر چه کف پوش اتاق روشن تر باشد به مراتب فضا بزرگ تر جلوه‌ می‌کند.

۶-تا آنجا که امکان دارد از مبلمان کوچک با انحناهای بسیار و ظریف استفاده کنید چرا که این دسته از مبلمان مخصوص فضاهای کوچک هستند و آنجا را بزرگ تر نشان‌ می‌دهند. استفاده از مبلمان بزرگ و کاناپه‌های بزرگ در اتاق‌های کوچک به هیچ وجه توصیه نمی شود.

۷-نورپردازی زیاد فضا را بزرگ تراز آنچه که هست نمایان‌ می‌کند. در ضمن با نورپردازی مناسب ‌ می‌توانید فضا را کاملا کاربردی کنید. در فضاهای کوچک تا آنجا که امکان پذیر است از آباژور و نورهای موضعی کم نور استفاده نکنید.

۸-استفاده از وسایل تزیینی غیر ضروری که کاربرد خاصی ندارند،‌ در فضاهای کوچک به هیچ وجه مناسب نیست. اگر از آن دسته افرادی هستید که وسایل تزیینی را دوست دارید، بهتر است آنها را در کوچک ترین سایز انتخاب کنید و همه را روی میزی در کنار یکی از مبل‌ها قرار دهید. اگر هم علاقمند به آثار هنری هستید، تابلوها را در سایز‌های کوچک و تنها روی یک یا دو دیوار نصب کنید.

۹-اگر مایلید که دیوارها را با کاغذ دیواری تزیین کنید،‌ بهتر است کم طرح ترین و روشن ترین شان را انتخاب کنید. کاغذ دیواری‌های پر طرح و شلوغ اتاق را تنگ و تاریک جلوه‌ می‌دهد.

طراحی داخلی در معماری سنتی

معماری داخلی به عنوان طراحی هدفمند فضاهای داخلی و ساماندهی آنها به منظور استفاده بهینه کاربران، از زمان های دور با آدمی همراه بوده است.

 مصریان باستان همواره توجه ویژه ای به ارایه بندی فضاهای داخلی داشته اند و با استفاده از نقاشی و تندیس ها بر غنای فضای داخلی معابد و مقابر خود می افزودند.

 در ایران نیز توجه به فضاهای داخلی جدای از نماهای خارجی همواره مورد توجه معماران قرار داشته است.در مجموعه عظیم تخت جمشید که برای ساخت آن تمام هنرمندان و صنعتگران خبره دنیا به ایران آورده شدند، حجاری ها، جزئی تحکیم کننده در فضاهای داخلی است. کاخ های بزرگ هخامنشی در پاسارگاد، تخت جمشید و شوش علاوه بر اینکه شاهکار معماری هستند از نظر هنرهای تزیینی اهمیت فوق العاده دارند. حجاری این کاخ ها در کمال دقت و ظرافت انجام گرفته و کلیه جزییات بر روی سنگ حجاری شده است. برای نمونه باید از نقش داریوش بزرگ و خشایارشا بر دیوار بنای خزانه داریوش در تخت جمشید نام برد. این نقش، داریوش را در حالیکه بر تخت نشسته و گل نیلوفر در دست و دو بخور دان در جلو او قرار دارد نشان می دهد. در مقابل داریوش مردی با لباس مادی ایستاده و دست خود را جلو دهان گرفته است. پشت سر داریوش، خشایارشا ولیعهد او ایستاده و در پشت خشایارشا به ترتیب یک سردار پارسی و اسلحه دار مخصوص شاه و بالاخره دو سرباز گارد شاهی ایستاده اند. علاوه بر حجاری از کاشی مینایی نیز در تزیین کاخ ها استفاده شده است که نمونه آنها نقش سربازان جاوید در شوش است. ستون های بلند و سرستون های عظیم هخامنشی نیز کاملاً جنبه تزیینی داشته اند. قسمت جالب حجاری، نقش خنجری است که به کمر اسلحه دار مخصوص شاه بسته شده است غلاف این خنجر بهترین معرف هنر تزیینی در ایران عهد هخامنشی است.

 در مساجد ایران نیز توجه به تمام جزئیات فضای داخلی مثل رنگ، آرایه و میزان نور به دقت مورد توجه بوده است. طراحی هر فضا به تناسب عملکرد فضا صورت می گرفته است. شبستان های جنوبی با ارتفاعی معمولا کمتر و طراحی متفاوت از سایر شبستان ها بوده اند و ایوان ها و ورودی ها معمولا با دقت کاشی کاری می شدند. کاربرد آجر در معماری دوره سلجوقی بسیار رواج پیدا کرد و از انواع طرح های هندسی در آجر استفاده می شد. هنر آجرتراشی و تزیینی بنا با آجرهای تراشیده، از قرن پنجم قمری در ایران معمول بوده است. در کنار این تزیینات بسیار زیبای آجری، کتیبه ها و خطوط تزیینی، با استفاده از آجر تراشیده، یکی از ویژگی های معماری سلجوقیان است. شیشه های دوره اسلامی که آغاز آن (قرن هفتم و هشتم میلادی) قرن اول قمری است، از آمیختگی میان تمدن های امپراتوری روم شرقی (بیزانس) و پارت و ساسانی، در ایران حاصل شده است. با توجه به اشیاء شیشه ای کشف شده، این هنر در سمرقند، شهر ری، جرجان و نیشابور رونق بسزایی داشته است. وجود اشیاء متعلق به سده پنجم تا اوایل سده هفتم قمری حکایت از رونق صنعت شیشه گری در دوره سلجوقی می کند و با کشف اشیای شیشه در جرجان ونیشابور می توان نواحی خراسان و گرگان را از جمله مراکزساخت اشیای شیشه ای دانست. در اوایل دوران اسلامی کاربرد گچ در تزئینات معماری، از جایگاه والایی برخوردار بود بطوریکه اغلب سطوح بناها را با آن اندود می کردند و روی آن را گچ بری رنگی تزئین می کردند.

 در قرن پنجم هجری قمری، تغییراتی در ظاهر گچ بریها پدیدار گشت که محصول خلاقیت و ابتکار بود. در این دوره گچ بری از نظر تنوع اجراء به مرتبه حیرت انگیزی دست بافت و در اغلب موارد و در نحوه استفاده از گچبری نیز تغییراتی پیدا شد به گونه ای که کم کم بطور موقت، گچ بری جای خود را به رشد عظیم آجر کاری دوره سلجوقی داد. اما این بدان معنا نبود که گچ بری جایگاه والای خود را بطور کلی از دست بدهد چرا که وجود گچ بریهای بسیار غنی همچون گنبد علویان همدان موید این نکته است که گچ بری به موازات آجر کاری به پیشرفت و تکامل خود ادامه داد.

 در دوره صفوی، تزیینات چوبی در بناهای غیرمذهبی دارای نقش اصلی بود و در آنها میزان بیشتری ازتذهیب کاری و نقاشیهای لاکی استفاده می شد. طرحهای آنها با هنر مینیاتور دارای رابطه نزدیکی بود. کنده کاری و خراطی به ویژه در درها و سقفها خود هنر خاصی دراین دوره بوده است. نقاشی های دیواری (فرسک) در کاخ عالی قاپو، قصر اشرف و چهلستون و همچنین آیینه کاری به عنوان نوعی تزیین جدید دربناها، مانند آیینه خانه، مورد استفاده قرار گرفته است. هنر کاشیکاری و همچنین شاهکارهای درخشان و پرجاذبه هنر گچبری پس از اسلام در ایران که از بناهای دوره سلجوقیان و ایلخانیان رواج یافت،

 کاشی یکرنگ، کاشی موزاییک یا معرق و کاشی هفت رنگ. بناهای دوره صفوی که با این نوع کاشیکاری آرایش شده اند، در هیچ جای دنیا نظیر ندارند. نکته قابل توجه در تزئینات داخلی و خارجی بناهای سنتی ایران این است، که تزئینات جزئی از بنا بوده و هیچ گاه به صورت بزک و عنصری اضافی نبوده است حتی در دوره ای سفت کاری و تزئینات هم زمان اجرا می شد. این میزان توجه به ارایه و تزئینات سبب ارتقای کیفیت فضاهای مورد استفاده بوده است. معماری کویری ایران به ویژه در خانه ها، به علت ماهیت درونگرای آن سرشار از نمونه های بدیع و زیبای طراحی داخلی است که در آن ایجاد فضایی در تضاد با محیط کویری و القای حس زندگی و سرسبزی درون بنا از مهمترین اهداف معماران سنتی در طراحی داخلی بوده است. استفاده از شیشه، آئینه، گچ کاری و هنرهای ظریفه دیگر در تزئین و آرایه بندی فضا، تمام ملاحضات زیبایی شناسی، اقلیمی و حتی شرعی را نیز شامل می شده است.

 در دوران قاجاریه که به سبب تعاملات فرهنگی و مراودات سیاسی، معماری اروپایی به جای معماری ایران در ساختمانهای دولتی و برخی کاخها الگو قرار گرفت، توجه به هنرهای ظریفه افزون شد. نمونه های زیبایی از پنجره های رنگی، گچ کاری و آئینه کاری را می توان در خانه های به جامانده از دوران قاجار به ویژه در کاشان یافت.

 هفت اصل در طراحی – معماری داخلی

 تاقچه ها،رف ها،ارسی ها،هشتی ها،حوض هاو باغچه ها تنها شماری از عناصر کالبدی طراحی داخلی در ایران هستند.روش معماران گذشته ایرانی در به کارگیری این عناصر،در راستای آن بوده تا از جذابیت فرم کاسته شود و به غنای افزوده گردد.این همان هندسه همراه تزئینات است.

 به نظز می رسد طراحی داخلی در ایران ، از یک سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها،رف ها و ارسی های قدیم گرفتار ماند و از سوی دیگر به دکوراسیون و ابعاد دراماتیک و تزئینی فضاها تقلیل یافته است.با تمام اینها،طراحی داخلی فرایندی است که همزمان می بایست سویه های زیباشناختی و عملکردی را سامان دهد.طراحی داخلی یک ساختمان داستانی است که شخصیت اصلی آن خود انسان است.

 اصل اول ـ نور: نور عنصری است که با آن دیدن اشیاء ممکن می شود.نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد.بدون نور ،نه فرم احساس می شود نه رنگ را و نه بافت. نور پردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد،چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز کند.نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی ،بعد عملکردی هم دارد.نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند .نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند.به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد.

 اصل دوم ـ فرم: فرم ،توده فیزیکی یک شی است که سه بعدی بوده و وزن دارد.فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده می شود،در حالی که در فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشکیل می دهد . معمولاً فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است ..دسترسی ها و سیرکولاسیون مهمترین این عوامل هستند.هر چند نمود فرم بیشتر در پوسته بیرونی یک بنا است با این حال نمود بیرون و درون می تواند یک شکل نباشد.

 اصل سوم ـ فضا: فضا را محدوده در دسترس کاربران دانسته اند. در طراحی داخلی معمولاً استفاده موثر از فضا و ارتباط آن با محیط ،مهم است.مساله ای که در رابطه با فضا مطرح می شود،رعایت ابعاد انسانی در طراحی داخلی است.

 اصل چهارم ـ بافت: مشخصه ای از یک شی است که با لمس کردن یا دیدن به چشم می آید.در طراحی داخلی پوسته ها و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملکرد هر فضا تغییر می کند.چه بسا طراحی داخلی یک خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد اما فضای داخلی یک سینما چنین سطوحی را برنتابد.

 اصل پنجم ـ شکل: شکل خط بیرونی یک شی را تشکیل می دهد.در معماری معمولاً شکل و فرم با هم اشتباه می گیرند.شکل یا صورت معادل کلمه Shape فرنگی است:در حالی که فرم املای فارسی همان Form است.معمولاًشکل ها یا طبعی هستند یا غیر قابل مشاهده یا هندسی. در ترکیب بندی یک فضا شکل اشیاء عامل تعیین کننده ای است.طراحان داخلی به کمک این عامل می توانند ترکیبات بصری گوناگونی پدید آورند.

 اصل ششم ـ رنگ: در تعریف رنگ آن خاصیت بصری فرم دانسته اند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا می یابد.رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تاثیر قرار داده و روی فرم تاکید می کند، ضمن آنکه رنگ،حس مقیاس را هم موجب می شود.کاربرد رنگ هم از یک فضای داخلی به فضای دیگر فرق می کند ودر کاربرد رنگ توجه به خصلت های روانی آدمی ضرورت تام دارد.

 اصل هفتم ـ حجم : حجم عنصر مهم طراحی داخلی است.در معماری سنتی ایران ،شاهد فضاهای پر و خالی احجام معماری هستیم.مقرنس ها و گوشواره ها خود بخشی از احجام خالی هستند.در این معماری مسایل حجمی اهمیت زیادی دارد .ما فضای داخلی را به واسطه لایه بیرونی بنا درک می کنیم.این لایه بیرونی در حقیقت همان حجم کلی بناست.در معماری مدرن معمار به انتزاع و جدایی پوسته و حجم بنا از درون آن می اندیشدو اینجاست که دیوارها و سقف ها فضای تاکیدی ایجاد می کنندو خود را از قید و بند های فضای داخل رها می کنند.

(برگرفته شده از سایت نقش نگار)

بتن سبک ( فوم بتن)

ساختمان به طور مستقيم ( به لحاظ سبكي ويژه اين نوع بتن ) و صرفه جويي در مصرف انرژي بطور غير مستقيم( به لحاظ عايق بودن اين نوع بتن در مقابل سرما و گرما و در نتيجه كاهش ميزان مواد سوختي ) , از لحاظ اقتصادي گام هاي بلند و مهمامروزه مهندسين و معماران سازنده ساختمان در دنيا با استفاده از بتن سبك در قسمت هاي مختلف بنا با سبك كردن وزني برداشته اند.

فوم بتن پوششي است جديد جهت مصارف مختلف در ساختمان كه به علت خواص فيزيكي منحصر به فرد خود بتني سبك و عايق با مقاومت لازم و كيفيت مطلوب نسبت به نوع استفاده از آن ارائه ميدهد . اين پوشش از تركيب سيمان , ماسه بادي (ماسه نرم ) , آب و فوم ( ماده شيميائي توليد كننده كف ) تشكيل مي شود . ماده كف زا در ضمن اختلاط با آب در دستگاه مخصوص , با سرعت زيادي , حباب هاي هوا را توليد و تثبيت نموده و كف حاصل كه كاملا پايدار مي باشد در ضمن اختلاط با ملات سيمان و ماسه بادي در دستگاه مخلوط كن ويژه , خميري روان تشگيل مي دهد كه به صورت درجا با در قالب هاي فلزي يا پلاستيكي قابل استفاده مي باشد . اين خمير پس از خشك شدن با توجه به درصد سيمان و ماسه بادي ( مطابق با جدول شماره1  ) داراي وزن فضايي از 300 الي 1600 كيلو گرم در متر مربع خواهد بود .

ويژگي هاي عمده فوم بتن

1 _ عامل اقتصادي : سبكي وزن با مقاومت مطلوب فوم بتن يا توجه به نوع كاربرد آن , بطور كلي به لحاظ اقتصادي مخارج ساختمان را ميزان قابل ملاحظه اي كاهش مي دهد چون در نتيجه استفاده از آن , وزن اسكلت فلزي و ديوار ها و سقف كاهش يافته و ضمنا باعث كاهش مخارج فونداسيون و پي در ساختمان مي گردد كه با توجه به خواص فوق , با سبك تر بودن ساختمان , نيروي زلزله خسارات كمتري را در صورت وقوع متوجه آن مي سازد .

2 _ سهولت در حمل و نقل و نصب قطعات پيش ساخته : حمل و نقل قطعات پيش ساخته : حمل و نقل قطعات پيش ساخته با فوم بتن هزينه كمتري را نسبت به قطعات بتني دربرداشته و نصب قطعات بعلت سبكي آنها . بسيار آسان مي باشد , هر گونه نازك كاري براحتي روي پوشش فوم بتن قابل اجراست و ضمنا چسبندگي قابل توجهي با سيمان و گچ دارد .

3 _ خواص فوق العاده عايق بودن در مقابل گرما , سرما و صدا : فوم بتن به علت پائين بودن وزن مخصوص آن يك عايق موثر در مقابل گرما , سرما و صداست . ضريب انتقال حرارتي فوم بتن ( طبق جدول شماره 3 ) بين65 0/0 تا 435/0 k cal / m2 hc مي باشد ( ضريب هدايت حرارتي يتن معمولي بين 3/1 تا 7/1 مي باشد ) استفاده از فوم بتن بعنوان عايق باعث صرفه جويي در استفاده از وسائل گرم زا و سرما زا مي گردد . فوم بتن عايق مناسبي جهت صدا با ضريب زياد جذب آگوستيك به سمار مي رود كه در نتيجه بعنوان يك فاكتور رفاهي در جهت جلوگيري از ورود صداهاي اضافي اخيرا مورد توجه طراحان قرا كرفته است .

4 _ خصوصيات عالي در مقابل يخ زدگي و فرسايش ناشي از آن و مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و آب : نظر به اينكه فوم بتن در قشرهاي سطحي داراي تخلخل فراوان مي باشد در نتيجه شكاف هاي موئين و و درزهاي كمتري در سطح ايجاد مي شود و اگر  پوشش فوم بتن با ضخامت كافي مورد استفاده قرار گيرد در مقابل خطر نفوذ باران و رطوبت مقاومت مطلوبي خواهد داشت .

5 _ مقاومت فوق العاده در مقابل آتش : مقاومت فوم بتن در مقابل آتش فوق العاده مي باشد .

به طور مثال قطعه اي از نوع فوم بتن با وزن فضايي 700 الي 800 كيلو گرم در متر مكعب كه حداقل 8 سانتي متر ضخامت داشته با شد به راحتي تا 1270 درجه سانتي گراد را تحمل مي نمايد و اصولا  در وزن هاي پائين غير قابل احتراق است .

 6_ قابل برش بودن :6 به دليل قابل برش بودن با اره نجاري و ميخ پذير بودن آن . كارهاي سيم كشي و نصب لوازم برقي و تاسيسات خيلي سريع و به راحتي قابل عمل خواهد بود .

كاربرد فوم بتن در ساختمان

1 _ شيب بندي پشت بام : فوم بتن با صرفه ترين و محكم ترين مصالح سبكي است كه مي توان از آن براي پوشش شيب بندي استفاده نمود  . نظر به اينكه با دستگاه مخصوص به صورت بتن يكپارچه در محل قابل تهيه و استفاده است مي توان مستقيما روي آن را عايق بندي يا ايزولاسيون نمود .

2 _ كف بندي طبقات : به دليل سبكي وزن فوم بتن و آسان بودن تهيه آن . مي توان تمامي كف طبقات . محوطه و بالكن ساختمان را بعد از اتمام كارهاي تاسيساتي با آن پوشانده و بلافاصله عمليات بعدي را مستقيما روي آن انجام داد .

3 _ بلوك هاي غير بار بر سبك : با بلوك هاي تو پر به ابعاد دلخواه مي توان تمامي كار تيغه بندي قسمت هاي جدا كننده ساختمان را با استفاده از ملات يا چسب بتن انجام داد . با اين نوع بلوك ها علاوه بر اينكه از سنگين كردن ساختمان جلوگيري مي شود عمليات حمل و نصب خيلي سريع انجام مي گيرد و دست مزد كمتري هزينه مي شود . پس از اجراي ديوار مي توان مستقيما روي آن را گچ نمود . اين بلوك ها داراي وزن فضايي بين 800 الي 1100 كيلو گرم مي باشند .

4 _ پانل هاي جدا كننده يكپارچه و نرده هاي حصاري جهت محوطه و كاربري در موارد خاص : جهت ساخت ديوارهاي سردخانه ها . گرم خانه ها و سالن هاي ضد صدا مي توان در محل با قالب بندي . فوم بتن را به صورت يك پارچه عمودي ريخت . به دليل ويژگي عمده عايق بودن اين نوع بتن . جهت عيق بندي سردخانه ها . گرم خانه ها . پوشش لوله هاي حرارتي و برودتي و ...... كاربرد مهمي دارد . ضمنا به دليل اينكه عايق صدا مي باشد براي موتورخانه ها و اتاق هاي آكوستيك مورد استفاده وسيع قرار مي گيرد .

معماري خورشيدي

سازماندهي پلان زمين

 در استفاده‌هاي غير فعال از انرژي خورشيد، گرما از طريق تابش ضمني مستقيم خورشيد به دست مي‌آمد و ذخيره‌سازي انرژي، در اجزاي ويژه سازه‌اي مثل ديوارها و يا سقفها صورت مي‌پذيرد.

به خاطر شرايطي كه در آن، از انرژي خورشيدي به شكل غير فعال استفاده مي‌شود ترتيب پلان زمين بايد از يك طرح ويژه منطقي پيروي كند قسمت‌هاي خواب و موارد استفاده مستمر زندگي در خانه، بايد در سمت جنوب وده و پنجره‌هايي بزرگ داشته باشند. فراهم كردن ساختارهاي شيشه‌اي در اين قسمت‌ها مفيد بوده و سه علت مهم دارد:

1- گستردگي اين ناحيه از خانه

2- به دست آوردن انرژي خورشيد و

3- پيش بيني يك ناحيه به عنوان سپر حرارتي

اتاق‌هايي كه به دماي كمتر و وسايل نوري كمتري نياز دارند، بايد در سمت شمال ساختمان قرار بگيرند اين اتاق‌ها، به عنوان يك ناحيه سپر مانند، بين قسمت‌هاي گرم خانه و هواي سرد بيرون عمل مي‌كنند.

استفاده از انرژي خورشيد

در استفاده از انرژي خورشيد، فرقي بين استفاده مستقيم و غير مستقيم وجود دارد.

استفاده مستقيم از انرژي خورشيد به كاربرد وسايلي مثل جمع‌كننده‌هاي خورشيدي، لوله‌كشي مخازن جمع كننده و پمپ‌هاي جريان براي انتقال انرژي خورشيدي احتياج است اين سيستم، به سرمايه‌گذاري زياد و هزينه نگهداري بالا نياز دارد كه فقط با كاهش قيمت انرژي مصرفي جبران مي‌شود. در نتيجه، اين گونه سيستم‌ها از نظر اقتصادي نمي‌توانند در خانواده‌هاي تك خانوار اجرا شوند.

استفاده غير مستقيم اجزاي سازه‌اي، براي ذخيره گرما به ديوارها، سقفها و واحدهاي شيشه‌اي احتياج دارد كارايي اين سيستم به عوامل زير بستگي دارد: 1- شرايط آب و هوايي- دماي ميانگين ماهيانه، هندسه خورشيدي و تابش اتفاقي آن، ساعت‌هاي تابش خورشيد و سطح تابش اتفاقي خورشيد 2- روش استفاده از انرژي خورشيد استفاده مستقيم و غير مستقيم 3- انتخاب مواد- قابليت جذب سطح و قابليت ذخيره‌سازي مواد

جهت‌گيري خانه  (سايت‌هاي بهينه مسكوني)

به عنوان يك قاعده، در مناطقي كه بارهاي غالب به سمت جنوب يا غرب مي‌وزند (به عنوان مثال بسياري از قسمت‌هاي اروپاي غربي) سايت‌هاي به سمت غرب و جنوب شهرها، براي مجموعه‌هاي مسكوني مناسب‌تراند. اين، بدين معناست كه خانه‌ها هواي تازه را از حومه‌ها دريافت مي‌كنند در حالي كه آلودگي شهري به شمال و شرق پراكنده مي‌شود. بنابراين، مناطق اخير براي خانه‌سازي مناسب نبوده بايد براي ساختن ساختمان ملي صنعتي در نظر گرفته شوند، با اشاره به اين كه، در مناطق كوهستاني و درياچه‌ها جهت‌هاي گفته شده باد ممكن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، شيب‌هاي رو به آفتاب شمالي و شرقي در شمال و غرب يك شهر كه در دره قرار گرفته، مي‌تواند مكان‌هايي براي ساختن خانه‌ةاي خصوصي باشد.

ساختمانهای پیش ساخته

۱-ساختمانهای پیش ساخته پنلی دائمی

۲-ساختمانهای پیش ساخته پنلی موقت

۳- سوله خرپایی

 

ساختمانهای پیش ساخته پنلی دائمی

کاربردها

- شهرک سازی و انبوه سازی

- ساختمانهای مسکونی ، تجاری و اداری

- ساختمانهای روستایی دور دست مانند مدارس ، خانه های بهداشتی و مراکز مخابراتی

- ساختمانهای بین جاده ای مانند پایگاه های امداد و نجات و مجتمعهای رفاهی

 شرح سیستم

تفاوت عمده این سیستم ساختمانی با ساختمانهای موقت ، در نوع پنل دیواری آن می باشد . به مانند ساختمانهای پنلی موقت ، دیوارهی از نوع پنل عایقدار و باربر می باشد ؛ با این تفاوت  که پوشش داخلی از گچبرگ بوده و در نمای خارجی از مصالح بنایی مانند آجر، سنگ یا اندود سیمانی استفاده می شود .

مزایا

علاوه بر مزایایی که برای ساختمانهای پنلی موقت ذکر شد ، مزیت ویژه ای در ساختمانهای پنلی دایمی وجود دارد و آن قابلیت اجرای نماهای سنتی با استفاده از مصالح بنایی مانند آجر ، سنگ و اندود سیمانی می باشد . این امر موجب می شود که شکل سنتی ساختمان حفظ شده و کاربرد احساس آرامش و رضایت نماید . این خود مهمترین گام در جهت جایگزینی ساختمانهای پیش ساخته با ساختمانهای سنتی به شمار می رود.

 

ساختمانهای پیش ساخته موقت

کاربردها

- ساختمانهای تجهیز کارگاه

- ساختمانهای اسکان اضطراری

- کمپهای نظامی

 شرح سیستم

 فونداسیون این نوع ساختمانها متشکل از شاسی کشی فولادی و دال بتنی می باشد . دیوارها از نوع ساندویچ پنل باربر بوده و برای ساخت تا دو طبقه طراحی و محاسبه گردیده اند . پوشش داخلی و خارجی پنلها ورق گالوانیزه رنگی و عایق حرارتی بکار رفته پلی یورتان تزریقی می باشد . سیستم باربر سقف خرپای فولادی بوده و در کف طبقات از سیستم دک استفاده میشود.

سقف کاذب می تواند از گچبرگ ، تایل آکوستیک باشد . برای پوشش نهایی سقف میتوان از ساندویچ پنل یا ورق گالوانیزه طرحدار و پشم شیشه استفاده نمود . سیم کشی برق ساختمان به صورت رو کار و در کانالهای پی وی سی اجرا شده و لوله کشی آب سرد و گرم و فاضلاب به روش معمول انجام می گردد. هیچگونه محدودیتی در انتخاب جنس درها ، پنجره ها و کفسازی وجود ندارد.

 مزایا:

- قابلیت برچیده شدن و نصب مجدد

- کاهش چمگیر هزینه و زمان ساخت

- افزایش فضای مفید داخلی ساختمان به میزان 10 تا 15% ، با توجه به استفاده از پنلهای با ضخامت کم

- قابلیت اجرای طرح معماری دلخواه ، بدون محدودیت در ابعاد

- امکان ساخت تا دو طبقه و مناسب برای محلهایی که محدودیت زمین وجود دارد

-  مقاومت کامل در برابر زلزله با توجه به استفاده از مصالح سبک و پر مقاومت و کاهش جرمهای ساختمانی به میزان 90%

- مقاومت در برابر حریق

- استفاده از عایق حرارتی و کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش به میزان 85% - دوام در برابر شرایط اقلیمی گوناگون

- محاسبات سازه ای بر اساس آیین نامه های ملی و بین المللی ،با استفاده ازآخرین نرم افزار های مهندسی

- روش ساخت استاندارد ، با رعایت کلیه مراحل کنترل کیفی

-قابلیت اجرا در مناطق صعب العبور با توجه به استفاده از سیستم مدولار ( قطعه قطعه ) سبک

 

 سوله خرپايي

 کاربردها

.  ساختمانهای صنعتی

. انبارها و سردخانه ها

. پارکينگها و تعميرگاه های ماشين آلات سبک و سنگين

. تجهيز کارگاه های ساختمانی

. شلترهای متحرك

. اسکان اضطراری

. سالنهای ورزشی و استخرها

. آشيانه های هواپيما

. صنايع کشتي سازی و حمل و نقل دريايي

. سالنهای نمايشگاهی

. کمپهای نظامی

 شرح سيستم 

 کلية اعضاء در اين نوع سازه ها از خرپا ساخته می شوند. وزن فولاد مصرفی در سوله های خرپايي نسبت به سوله های متداول ساخته شده با تير ورق کمتر بوده و در نتيجه مقرون به صرفه تر می باشند. پوششهای مختلفی در سقف و بدنه اين نوع سازه هامی توان استفاده نمود که ورق گالوانيزة طرحدار، ساندويچ پنل، چرم مصنوعی و برزنت از جملة آن

ها می باشند.

 مزايا

. ارزانتر از سوله های ساخته شده با تير ورق

. سريع الاجرا

. قابليت برچيده شدن و نصب مجدد

. قابليت جابجايي بدون نياز به دمونتاژ سازه

. قابليت اجرای دهانة آزاد تا 100 متر

. سبک و مقاوم در برابر زلزله