فرم در معماری

فرم و خلق فضا

فرم را می‌توان زبان فضا دانست؛ چرا که آنچه را معماران در فضا می‌خواهند بیان کنند را با توجه به فرم بیان می‌کنند به همین دلیل فرم دارای اهمیت ویژه‌ای در آفرینش فضا است. اهمیت فرم را می‌توان در دوره معاصر جست‌وجو کرد یا به نوعی از زمان جدایی دو هنر نقاشی و مجسمه‌سازی از معماری، معماران برای ایجاد نوعی استقلال، به فرم اهمیت دادند، اما این مطلب گویای این نیست که فرم در معماری گذشته دارای اهمیت نبوده در واقع دنیای درونی و خاص هر فرد تا ابراز نگردیده از طرف مخاطبان مورد نقد قرار نمی‌گیرد که این ابراز را می‌توان در معماری، تحت عنوان فرم بیان داشت که اتصالی درونی را بین ناظر و فضا به وجود می‌آورد در واقع می‌توان فرم را زبانی یا واسطی برای انتقال مفهوم فضا به انسان بیان نمود که به عنوان ابزاری کار‌آمد در اختیار طراحان و معماران قرار دارد.

ادامه نوشته

برج دینامیکی (دیوید فیشر)

معمار رویایی دکتر دیوید فیشر سازنده ی برج دینامیکی است که اولین ساختمان متحرک در دنیاست.برج دینامیکی خبر عصرجدیدی در معماری می دهد،ساختمان های متحرک معماری سنتی را به چالش خواهند کشید و سمبلی ازفلسفه ای جدید خواهند شد که ظاهر شهرها و تصور زندگی را عوض خواهند کرد.

برج دینامیکی احتمال طراحی های بیشماری را ارائه می کند بطوربکه هر طبقه به صورت مستقل با سرعت های متفاوت می چرخد که سبب ایجاد یک شکل منحصر به فرد و متحول شده می گردد که بعد چهارم یعنی زمان را در معماری معرفی میکند.

برج دینامیکی طبیعت دوست با قابلیت تامین خودکار نیروی برق به عنوان نخستین ساختمان طراحی شده با نیروی خودکار است،این شاهکار توسط توربین ها بادی که بین هر طبقه متحرک تعبیه شده تحقق می یابد. یک ساختمان 80 طبقه 79 توربین بادی خواهد داشت که آنرا یک نیروگاه پاک و طبیعی می سازد.

 برج دینامیکی طبیعت دوست با قابلیت تامین خودکار نیروی برق به عنوان نخستین ساختمان طراحی شده با نیروی خودکار است،این شاهکار توسط توربین ها بادی که بین هر طبقه متحرک تعبیه شده تحقق می یابد. یک ساختمان 80 طبقه 79 توربین بادی خواهد داشت که آنرا یک نیروگاه پاک و طبیعی می سازد.

برج دینامیکی اولین آسمانخراشی است که از قسمت های پیش ساخته که در کارگاه سفارش داده می شود،ساخته شده و سبب ساختار سریع و صرفه جویی در هزینه می گردد.این پیشرفت به عنوان متد فیشر شناخته میشود،همچنین به نیروی کارگر کمتری برای درست کردن زمین زیر ساختمان نیاز است، در حالیکه هر طبقه از ساختمان می تواند تنها در هفت روز کامل شود؛همچنین قسمت ها می توانند مطابق با سبک و نیاز صاحبش سفارش داده شوند.

دکتر فیشر اظهار کرده است : "زندگی امروز دینامیکی است،پس فضایی که ما در آن زندگی می کنیم نیز باید دینامیکی باشد، مطابق نیازهایمان که مستمراً تغییر می کنند، با توجه به ایده های طراحی و حالمان،ساختمان ها از آهنگ طبیعت پیروی می کنند، آنها جهت و شکلشان از بهار تا تابستان،از طلوع تا غروب عوض می شود و خودشان را با آب و هوا تنظیم می کنند؛ ساختمان ها زنده خواهند شد.

در طرح های دیوید فیشر، سه تحول ایجاد شده است:
۱-شکل ساختمان به طور دائم در حال تغییر است. این تغییر تمام جهات ساختمان را در جهت باد و نورخورشید قرار می دهد و باعث می شود که بنا جزو محیط زیست تلقی شود. به علاوه اینکه دید ساختمان (View) نیز در حال تغییر خواهد بود. در واقع در این برج ها هر طبقه به طور جداگانه ایی می چرخد و ساختمان در هر ثانیه در حال تغییر است و شما می توانید لذت طلوع آفتاب موقع بیدار شدن و تماشای غروب دریا را داشته باشید.
۲-روش ساخت و ساز که پیش ساخته بروش صنعتی است و حتی مکان نصب تاسیسات و سایر امکانات بنا در کارخانه پیش بینی می شود. این کار دقت و سرعت انجام ساخت بنا را بالا می برد.
۳- ترکیب فن آوری و زیبایی با محیط زیست از دیگر تحولات است. این ساختمانها به واسطه چرخش، و به وسیله توربینها و وجود نور خورشید، مقدار زیادی از انرژی های مورد نیاز خود را تامین می کنند.

 

نقش شیشه در معماری

نقش شیشه در معماری امروز بسیار چشم گیر و غیر قابل انکار می باشد ، این متریال با وارد شدن در هنر صنعت گونه ی معماری ، تغییراتی شگرف را در این بادی هنری ایجاد کرد.

حضور این متریال در معماری دارای قدمت زیادی می باشد امروز استفاده از شیشه در ایجاد ساختمانها و همچنین دکوراسیون بسیار رایج می باشد.

استفاده از شیشه در معماری باعث شوکوفایی این هنر کهن و همچنین پویایی روز افزون این هنر (معماری) گشته است.  

پیشینه ی تاریخی:

هر چند تاریخ کشف شیشه دقیقا مشخص نیست ولی تصور می رود که در دوره یونانی، فنیقی ها صنعت شیشه را در ساحل مدیترانه نزدیک شهرصیدا ایجاد کرده باشند.

شواهد و قرائن تاریخی نیز نشان می دهند که آنان نیز هنر شیشه گری را در دومین دوره اسارت قوم یهود دربابل از بابلیان آموخته اند، ولی آنچه مسلم است شیشه گری از قدیمی ترین حرفه های بشر است که مستلزم استفاده از آتش بوده است.

از بدو پیدایش شیشه، اشیای شیشه ای به خاطر جذابیت و زیبایی، طرفداران زیادی داشته است ومصریان باستان شیشه را به دلیل رنگهای جواهر گونه که از افزودن فلزات واسطه به ترکیب شیشه حاصل می شود درجواهر سازی به کار می بردند.

ظروف شیشه ای که امروزه یکی از بخشهای مهم صنعت را تشکیل می دهد در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد تولید شده است و مردم سومر،‌بابل و آشور نیز بهترین نوع شیشه و صنعت شیشه گری را داشته اند جداول و فرمولهای ترکیب شیشه بابلیان و آشوریان (۶۲۵ سال قبل از میلاد) که در نزدیکی و مجاورت فارس ساکن بوده اند نشان می دهد که این شیشه ها شدیدا قلیایی بوده اند که به دلیل دوام شیمیایی پائین، عمدتا از بین رفته اند.

هنر شیشه گری به سبک دوره ساسانی در اوائل دوره اسلامی در سامرا و روی ادامه یافت ولی پس از حمله مغول راه افول را پیمود، به طوریکه شاردن سیاح فرانسوی که در بین سالهای ۱۶۶۴ تا ۱۶۸۱ به ایران سفر کرده است،‌هنر شیشه گری ایران را در کیفیت و سطح پائینی گزارش کرده است.

گونه شناسی:

در معماری نوین، تمیچه های شیشه ای ساختاری جالب و عامه پسند هستند. ممکن است تمچه ها روی یک سطح قرار گرفته و شیب ملایمی داشته باشند و منحنی تر از جایگاه را دنبال کنند یا دارای آرایش نیم طبقه بوده تا سطوح را تغییر دهند.

تیمچه های میان راهها و مسیرها فقط مخصوص پیاده روها هستند و باید به عنوان راههای نیمه عمومی در اطراف سایت شهر ساخته شوند. از تیمچه ها می توان استفاده های متعددی کرد (خرده فروشی، بخشهای مرکب و ...) بنابراین امکاناتی که ممکن است خارج از ساعات اداری، نظر مشتریان را به خود جلب کند، باید ایجاد شوند. تیمچه ها با ساختارهای شیشه ای توسط میله های فولادی و آلومینیومی یا تخته چند لا محافظت می شوند.

نمونه های کاربردی:

گالریها و تیمچه ها از جمله عناصر طراحی هستند که مهندسین معمار آنها را دوباره بکار گرفتند. پشت بامهای شفاف آنها باعث گسترش جاده ها ، راهها و مبادین، شده و ساختمانها را به مغازه ها و فروشگاهها متصل می سازند. گالریها و تیمچه ها برای توسعه ی فضای پیاده رو، مقاومت در شرایط هر جوی و مکانی برای ملاقات ساخته می شدند.

 

سقفهای شفاف شیشه ای و سایه بانها:

برای اینکه زندگی در نظر ساکنین شهرها و باز دیدکنندگان قابل قبول باشد، سایه بانهای بزرگ شیشه ای نقش مهمی را در معماری و نقشه کشی نوین ایفا می کنند. سایه بانهای شفاف نه تنها در برابر باد و هوا مقاوم هستند بلکه نمای شهرها را هم زینت می دهند.

بامهای شفاف کیفیت زندگی در شهرها را بهبود بخشیده اند و همچنین کیفیت اوقات فراغت را بالا برده اند برای مثال این بامها از ویترین مغازه ها در خیابانهای تجاری و در پیاده روها حفاظت می کنند.

بامهای شفاف برای استخرهای شنا با امکانات ورزشی و ایجاد پناهگاه در برابر هوای نامساعد موثر می باشند. علاوه بر این لازم است وسایل آتش نشانی در ساختمانها موجود بوده و شرایط جوی در خیابانها و دمای هوای مغازه ها، رستورانها و دفاتر به طور نامطلوب تحت تاثیر قرار نگیرد.

در بامهای شفاف از این وسایل استفاده می شود:

▪ جامهای شیشه ای سیلیکاتی / هرمی شکل

▪ گنبدهای شیشه ای آکریلی

▪ طاقهایی از جنس آکریل یا پلی کربنات

▪ لایه های متقاطع حاوی الیاف مصهنوعی و موارد مشابه

▪ شیشه نسور

▪ شیشه منحنی (۳ تا ۸ mm به شعاع ۵۰ تا ۲۳۰ mm )

معماری بلند مرتبه سازی

شناخت ويژگي هاي معماري برج با عمل كردهاي خاص يا متنوع از مسائلي است كه امروزه در عرصه دانش معماري از جايگاه خاصي برخوردار است كشور ما نيز مانند همه جاي دنيا با انگيزه صرفه جويي در مصرف زمين گران قيمت مراكز شهرهاي بزرگ به بلند مرتبه سازي روي آورده است .

ادامه نوشته

تاثیر دین بر معماری  

واژه "بنا نهادن" به معنای بن بخشیدن، پی نهادن، و آفرینش دوباره بر اساس طرح واندیشه از قبل تعیین شده است. واژه یونانی كه لاتینی شده آن آرشیتكت است خود تركیب جالب توجهی از دو واژه آرشه، به معنای بن و منشا (و همچنین پی افكندن بر اساس مبنا و اصلی مشخص و معلوم) و كلمه تخنه به معنی هنر می باشد. تخنه ریشه ای هند و اروپایی دارد و از فعل تیكتو و تخنائومه به معنی آفرینش ساختمند و ماهرانه بر تراویده است. هرچه بیشتر به وارسی واژه آرشی تكتونیكی یا آرشیتكت بپردازیم بیشتر به جامعیت معماری و پیوند های عمیق و نا گسستنی آن با هنر پی خواهیم برد: معماری با معنای آفریدن (و طبعا هنر)، ساختن، پروردن خویشاونداست. مارتین هیدگر با تكیه بر همین معنای كهن هلنی " پوئزی " poesy واژه هنر را از جنس آفریدن، فراآوردن، فرآوردن، فروردن و پروردن دانسته و گفته است كه معماری از سنخ هنرهایی است كه استعداد پروردن (نیروی آفرینشگری) انسان در آن به اوج جامعیت خود می رسد. براین اساس می توان گفت كه معماری، بیشتر از هر هنری با فرهنگ انسانی مرتبط بوده و خواهد بود. در تمدن اسلامی ما نیز واژه " بیت " علاوه بر اینكه به معنای شعراست به معنای برجهای فلكی نیز می باشد واین همه مبین این حقیقت است كه معماری از جامع ترین استعدادهای انسان در حسن تركیب بخشی است.

ادامه نوشته

معماری سبز

دلایل شکل گیری :

معماری سبز برخاسته از معماری پایدارو توسعه پایدار می باشد که این نیز ناشی از نیاز انسان امروز در مقابل پیامدهای سوء جهان صنعتی ومصرفی عصر حاضر است .

معماری و فن آوری میتوانند از یکدیگر یاد بگیرندمعماری "های تک" با منطق خشک تولید کلان واستفاده بی مهابا از تکنولوژی و تلفیق با کارکردگرائی شدید منجربه محیط های خنثی و بی مصرف شدحساسیت در برابر چنین وضعیتی روابط گسترده تر از جمله ساخت مکان ،مصرف انرژی ،شهر سازی و آگاهی زیست محیطی  را بوجود آورد بطوریکه امروزه اکوتک(تلفیق طبیعت با تکنولوژی) را در مقابل های تک قرار داده است

کلیات و اهداف در معماری سبز

الگوهای نادرست رفتاری محیط طبیعی را ویران می کند در حالیکه مابرای دوره طولانی بقاء ،طی نسلهای آتی به آن وابسته ایم .

طراحی سبز عملی است برای حل مشکلات که طی آنمنابع طبیعی قبل،بعد وطی پروسه تولید و ساخت به کمترین حد آسیب می بیند به علاوه مصالح مفید بوده و قابل بازگشت به چرخه طبیعت باشند .

موضوعات مطرح در معماری سبز

1-صرفه جوئی در انرژی

2-مسائل جهانی زیست محیطی

3-بهینه کردن پروسه تولید مصالح

4-بهره گیری از اصول معماری محلی

5-استفاده از فضای سبز برای کمک به حفاظت محیط زیست

دستور العمل اجرائی معماری سبز

1-در مناطق توسعه یافته ساخت و ساز کنید.

2-پروژه و نقشه های چند منظوره طراحی کنید.

3-دسترسی به حمل و نقل عمومی ، مسیرهای عبور دوچرخهو دسترسی پیاده به خدمات اساسی براحتی فراهم باشد.

4-ساختمانهای قدیمی را بازسازی کنید.

5-ساختمان ها را با توجه به حداقل رساندن فشردگی محیطی مستقر سازید ومناطق دست نخورده را حفظ کنید.

6-از گیاهان بومی و اقلیمی با تئجه به ویژگیهای آنها بهره برداری گردد.

مصالح سبز

1- استفاده از آن مواد شیمیائی که لایه ازن را از بین میبرنددر تجهبزات مکانیکی و عایق ها اجتناب کنید

۲-از مصالح ساختمانی بدست آمده از محل استفاده کنید.

۳-از مصالح ساختمانی زائد یا فرائرده هائی که از مواد قابل برگشت به چرخه طبیعت بدست آمده استفاده کنید.

۴-فراورده های چوبی را از جنگل های کنترل شده تهیه نمائید.

5-از مواد دارای گازهای آلوده کننده اجتناب کنید.

6- از وسایل تاسیساتی با کارائی بالا استفاده کنید و بهره گیرنده از انرژی های طبیعی استفاده کنید.