اشتیاق،سکونت، معماری (مقاله)

"مسکن"، محل سکونت، فضای زندگی خصوصی و در زبان محاوره ی روزمره خانه است. اما بار معنایی خاص این اصطلاح با "خانه ی شخصی" متفاوت است که بر اساس اراده و تمایلات صاحب آن شکل گرفته است. مسکن بحث گسترده تری است که با اقتصاد، سیاست و فناوری، ارتباطی مستقیم دارد. در طراحی مسکن عوامل زیادی دخیل هستند که راه را بر خلاقیت و احساسات می بندند.

ادامه نوشته

تفاوت های معماری اسلامی با معماری ماسونی

 معماری اسلامی برگرفته از زبان قرآن است و عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره‌گیری از روح معنویت نشان می‌دهد. این امر به گونه‌ای است که اعتقاد به توحید و ایمان به تعالیم اسلام به عنوان اندیشه زیبایی‌شناسی دین اسلام در معماری اسلامی تجلی می‌یابد.در تاریخ هنر، هیچ هنری به اندازه ی هنر اسلامی بحث‌انگیز و در عین حال متعالی و حیرت‌انگیز نبوده است. از یک سو نگاه عارفانه و شهودی هنرمندان اسلامی با تأسی به مبانی قرآنی و عرفانی و نیز مبتنی بر هندسه و ریاضیات، آثاری پدید آورده است که شگفت‌انگیز و بس زیبا و متعالی است و از سوی دیگر، نگاه فقهی و کلامی.

معماری ماسونی

ادامه نوشته

معماري رازي، مسجد ، بازگشت اَپدَنه (گنبدخانه)

چكيده :

معماري ايراني پس از ورود اسلام دستخوش تغييراتي بويژه در بناهاي عمومي بوده وبا ورود عنصري جديد و جايگزين بنام مسجد همراه شد. مساجد اوليه در ايران طرحي ابتدايي وشبستاني داشتند اما در جزييات ، ساساني و پارتي بودند(شيوه ي خراساني). اين ايرانيزه شدن كه با تحركات اجتمايي‏‏‏ وسياسي همراه بود ‏در شيوه ي رازي با احياي دوباره ي گنبدخانه به عنوان فضاي سنتي نيايشي ايرانيان ظاهر شد. ساخته شدن گنبدخانه ها بطور مستقل حاكي از ناديده گرفتن طرح شبستاني و بازگشت به معماري ساساني بود . در اين دوره گرايش به تغيير دادن طرح شبستاني بابازسازي شبستانهاي مسجد جامع اصفهان ( به صورت چهارايواني) كه در اثر آتش سوزي تخريب شده بودندبه منصه ظهوررسيد. ولي چهار ايواني كردن مساجد ديگر آن دوره( اردستان ‏- زواره و....)در كنار گنبدخانه اي كردن آنها انجام نشد. و اين گرايش ، به شكل به قوه باقي ماند تا در شيوه هاي آذري و اصفهاني به فعل درآيد. بنابر اين بازگشت گنبد خانه و مركزيت يافتن آن به عنوان فضاي اصلي نيايش ، گرايش به تغيير شبستان به طرح چهار ايواني و تحول ارگانيك طرح از مشخصه هاي اصلي معماري رازي مي باشد. در اين دورهغناي معماري مسجد به غناي فرهنگ اسلامي كمك شاياني كرد.و تحول ارگانيك طرح مسجد زمينه ساز اين شد تا در دوره هاي بعد طرح مسجد از نخست با الگوي گنبدخانه اي-چهار ايواني ساخته شود.

واژه هاي كليدي: معماري رازي،مسجد،گنبد خانه،چهار ايوان،ارگانيك،شبستاني، مسجد جامع اصفهان،اردستان و زواره



ادامه نوشته

تقارن در معماری

تقارن جزئی از معماری است كه در همه حجم‌هاي خارجی و فضاهای داخلی به طور مشخص و قابل توجه وجود دارد، در واقع آنچه يك فضا را به هماهنگی، تناسب و زیبايی مي‌رساند، تقارن موجود در فضاست.
 

در ریاضیات و فیزیک انواع مختلفی از تقارن را می‌شناسیم: محوری، مرکزی، تکراری، تعویضی و... . در سال 1924 جورج پولیا اثبات کرد برای تزئینات دو بعدی، 17 نوع تقارن وجود دارد و جالب است که مصریان باستان از هر 17 نوع در تزئینات بناهای خود استفاده کرده‌اند. اما آنچه بیشتر در معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقارن متقابل و تکراری است.

تقارن متقابل (محوري)

تقارن متقابل یا همان تقارن محوری، تقارنی است که نسبت به یک محور ایجاد می‌شود و با دوران 180 درجه حول محور عمودی یا افقی به وجود مي‌آيد. به این ترتیب اجسام مشابه، فاصله یکسانی نسبت به محور خواهند داشت؛ تقارن متقابل در طبیعت بسیار دیده می‌شود و به نوعی تعادل را نیز يادآوري مي‌كند. به طور مثال وقتی اتاقی را چيدمان می‌کنیم، اگر مبلمان داراي یک کاناپه دو نفره و دو مبل تک نفره باشد، بايد دو مبل تکی را به شکلی متقارن در دو سمت کاناپه قرار دهیم، زيرا اگر مبل‌های تکی در یک طرف قرار گیرند حالت سنگینی و عدم تعادل در یک سمت به وجود می‌آيد.

البته در تفکر مدرن و به‌خصوص در سبک‌های معاصر مانند « دیکانستراکشن "deconstruction" » که به دنبال ساختارشکنی هستند تقارن جایگاهی ندارد و فضاهای متقارن به چشم نمی‌خورد. اما در معماری گذشته و همچنین در دکوراسیون فضاهايی که از سبک کلاسیک برای تزئینات استفاده می‌كنند، تقارن اهمیت مضاعفي پيدا مي‌كند. در معماری دوران باستان و دوران اسلامی ایران هم گرایش به تقارن چه از نظر طراحی معماری و چه از نظر تزئینات مشهود است.


تقارن تكراري

تقارن تکراری، تکرار یک جسم در یک ردیف است كه مانند تقارن محوری در معماری اهمیت بسیاری دارد. منظور از تقارن تکراری، تکرار مکرر قطعات مشابه است كه البته منظور از تشابه، قابلیت تطابق است و نه همسانی صرف.

این خاصیت تکرار را به صورت ردیف می‌توان در همه جا یافت. هر چه تکرار منظم‌تر باشد، راحت‌تر می‌توان آن را یافت. حتی بعد از یک تکرار 3 تا 4 باره، ذهن ما منتظر تکرار بعدی است زيرا انسان همواره به دنبال نظم است تا بتواند محيط را بهتر درك كند. از سوي ديگر، بايد توجه داشت كه تکرار مکرر یک عنصر، باعث پايین آمدن ارزش زیبايی شناختی می‌شود زیرا در هر تکرار، جزء، ارزش خود را از دست می‌دهد و این کل است که اهمیت پيدا مي‌كند.

در تقارن تکراری ممكن است تکرار در یک ردیف افقی، عمودی يا مایل انجام شود یا حتی تکرار می‌تواند یک ضرب‌آهنگ داشته باشد و نظم موجود را تشدید کند. در واقع تکرار ریتمیک مانند یک قطعه موسیقی که دارای تکرار در قطعات است، ریتم دلنوازی هم دارد. به عنوان مثال در تزئینات و حجاری‌های تخت جمشید، تقارن تكرار، بسیار به چشم می‌خورد.

به طور کلی استفاده از تقارن (چه به صورت محوری و چه به صورت تکراری) در معماري امروز نيازمند دقت فراواني است. زیرا طراحی یک فضای جدید و امروزی با فرمول قدیمی تقارن، پیچیدگی‌هاي زيادي دارد و نیازمند توجه زیادی است تا كار شما به یک طرح قدیمی و بی‌ارزش تبدیل نشود. همانطور که می‌دانید در معماری امروز، تقلید فاقد ارزش است و نوآوری در طراحی مهم است، بنابراین برای داشتن فضای خاص، باید با دقت بیشتری از فرمول‌های تقارن استفاده کنيد.

صرفه جویی انرژی با استفاده از ابنیه سنتی

كلمات كليدي:

آسايش،صرفه جويي در مصرف انرژي، ابنيه سنتي، شوادان1، بادگير، ساباط2

 مقدمه:

ايرانيان در طول تاريخ چند هزار ساله معماري اين سرزمين سعي نموده بودند تا با تدابير گوناگون در كنار طبيعت پيرامون خود محيطي را بوجود آورند كه باشنده با مصرف كننده در هر فصل و ساعت از روز بتواند آسايش نسبي را با توجه به زمان بهره گيري از نكات مثبت همان محل و همان طبيعت آسايش خود و خانواده اش را فراهم مي ساخته است .اگر در بالاي سطح زمين دماي زياد و تابش خورشيد به او مجال زندگي را نداده است به زيرزمين روي آورده و با كندن زمين و در ارتفاعي پنج يا شش متري فضايي خنك را بوجود آورده است. او بدون هيچ وسيله مكانيكي كه به محيط خود و ديگران لطمه زيست محيطي وارد نمايددر زير زمين تابستان گرم را به بهاري خنك تبديل مي نمايد . اختلافات دماي زيرزمين با حياط و فضاي هاي دور آن گاهي تا 20 درجه مي رسد و اين به معني آب و هوايي بهاري در تابستان گرم است. (پير نيا ، 1384،40-39)در نقطه مقابل با افزايش بي رويه جمعيت احتياج به مسكن بيشتر و بالا رفتن ارزش زمين توسعه تكنولوژي و ساير عوامل اقتصادي و اجتماعي كه بهره وري بيشتري از زمين را توجيه مي كند باعث گرديده است كه ضمن كنار گذاشتن مصالح بومي و سنتي طرح هاي سنتي همراه و سازگار با اقليم نيز به كناري گذاشته شود و نتيجه آن بوجود امدن نوعي معماري بي هويت است كه هيچ گونه تناسبي با شرايط اقليمي شرايط آسايش را فراهم نمي آورد و ساكنين آنها مي بايست آسايش نسبي محل زندگي خود را با وسايل گرمايش و سرمايش تامين نمايند.استفاده از وسايل گرمايش و سرمايش جديد مصرف بي رويه انرژي را به دنبال دارد كه هزينه آن به جامعه تحميل مي گردد. از طرف ديگر استفاده از اين وسايل بخصوص در زمستان آلودگي هوا را نيز به دنبال دارد و آلودگي اينگونه شهرها به گرم تر و خنك تر شدن شهرها كمك مي كند.(شاطريان ،1387، 290)

ادامه نوشته

شيشه ؛ كاهنده مصرف انرژي در ساختمان

ساختمان ها سرپناهي مناسب جهت حفظ آدمي در برابر شرايط نامساعد محيطي به منظورتامين آسايش و راحتي هستند، ليكن حصول بخشي از اين امر به استفاده درست از منابعانرژي بازمي گردد. استفاده مدبرانه از فن آوري هاي نوين ساخت وساز مي تواند ضمنتحقق موارد ياد شده، به ميزان قابل توجهي از مصرف بي رويه انرژي جلوگيريكند.امروزه به منظور حداكثر استفاده از نور خورشيد و اجراي برخي ايده هايمعمارانه، سطح وسيعي از ساختمان را با شيشه مي پوشانند، لذا پنجره ها نقش اصلي رادر كنترل نور ورودي به داخل ساختمان و ميزان انرژي مورد نياز ايفا مي كنند. ضرورتكنترل انرژي هنگامي مشهودتر مي شود كه سطح وسيعي از ساختمان با شيشه پوشيده شود كهاغلب در اين شرايط، امكان حفظ گرماي محيطي مناسب و ذخيره سازي معقول انرژي به طورهمزمان با مشكلاتي همراه مي شود.با پيشرفت تكنولوژي در عصر حاضر، تلاش محققانبر توليد شيشه هايي با خاصيت پخش نور بسيار كم، جهت استفاده در ساختمان هايي باكاربري تجاري متمركز شده است، به طوري كه مي توان با فراهم سازي امكان ورود انرژيخورشيد به داخل ساختمان و ممانعت از فرار گرماي داخل ساختمان (با ممانعت از خروجاشعه فرابنفش)، مصرف انرژي را به ميزان قابل توجهي كاهش داد. چنين شيشه هايي قابليتايفاي نقش همزمان عايق حرارتي و كنترل نور خورشيد را دارند. شيشه هايي با درجهشفافيت بسيار بالا، قابليت ممتازي در ورود نور به داخل بنا داشته و محافظ خوبي دربرابر شرايط جوي به شمار مي روند، ولي عايق حرارتي خوب يا مانعي موثر در برابرانرژي خورشيد نيستند. تكنولوژي ساخت شيشه به مرحله اي از كمال رسيده كه طراحي وتوليد انواع شيشه را با لحاظ كردن توأمان خواص پخشي، انعكاسي، جذبي و شفافيت جهتدستيابي به شرايط ايده آل و پاسخگويي به خواسته هاي مختلفي همچون كنترل نور روز ودرجه حرارت مناسب ،امكانپذير كرده است.

ادامه نوشته

معرفي تكنولوژي سازه هاي پيش ساخته سبك در صنعت ساختمان

پدیده نانو تکنولوژی در ارتباط با تغییر خصوصیت مولکولی مواد در جهت ارتقاء کیفی آنها می باشد . در واقع با بکار گیری روشهایی، فواصل بین مولکولها یا اتمهای مواد را کاهش داده که با حفظ خصوصیت آنها ، خواص صنعت ساختمان و پروژه­هاي عمراني به گواهي آمار و ارقام، از لحاظ سرمايه و حجم نيروي انساني درگير، بزرگترين صنعت در كشور مي­باشد. رشد سريع جمعيت و افزايش تقاضا، نياز به كاهش زمان تحويل پروژه­هاي عمراني و كاهش زمان برگشت سرماية سرمايه­گذاران و عواملي از اين قبيل باعث شده­اند تا ضرورت ايجاد تحول در شيوه­هاي سنتي صنعت ساختمان روزبه­روز بيشتر شود. روش­ "سازه­هاي پيش­ساخته سبك" كه يكي از تكنولوژي­هاي نوپا در عرصه ساخت و ساز­هاي عمراني در كشور است موضوع مصاحبة شبكة تحليلگران تكنولوژي ايران با مهندس احمدي، معاونت اجرايي موسسة سازه­هاي پيش­ساختة سبك (SAP) است. در زير نكات مهم آن ملاحظه مي­گردد:
صنعت ساختمان در جهان در حدود صد تا صدوده سال قدمت دارد و شروع آن به زماني برمي­گردد كه اولين تيرهاي بتوني به صورت T شكل، توليد صنعتي شده و قطعات بتوني با اشكال مختلف در مقياس صنعتي توليد شد.
اگر تكنولوژي ساختمان را به معني وارد شدن صنعت در ساختمان­سازي بگيريم، از حدود سال47 تكنولوژي ساختمان وارد ايران شد و اوج آن زماني بود كه ساختمان­سازي به صورت شهرك­سازي در بعضي از شهرهاي بزرگ مثل اصفهان(مجتمع ذوب آهن)، اهواز، تبريز، تهران و برخي ديگر از شهرها شروع شد. اين صنعت بيشتر از كشورهاي اروپايي مانند آلمان، هلند، انگليس و فنلاند به ايران وارد شد.

ادامه نوشته

اثرات آب و هوا بر روی طرح و شکل ساختمان

هنگامی که درجه حرارت به سرعت به زیر نقطه انجماد و یخبندان می رسد . بتن . سنگ و دیگر انواع مصالح ساختمانی ( بخصوص اگر مرطوب باشند ) دستخوش خسارات زیادی قرار می گیرند . انبساط یخ در درزها و شکافها و یا در زمین مرطوب مجاور دیوارهای سنگ کاری شده غیر مسلح  و فاقد آبگذر ( مجرای زهکشی ) عموماً منجر به شکستگی و تخریب ساختمانها می شود .

ادامه نوشته

مهدکودک

مهدکودک جاییست که عشق به دانستن را در کودکان به وجود بیاورد، دانش عمومی آنها را زیاد کند و قابلیت آنها برای کنار آمدن با بقیه را افزایش دهد و علاقه آنها را به جهان و طبیعت برانگیزد. مهم است که در آن کودکان هنوز کودک باشند. آماده شدن برای مدرسه به این معنی نیست که به جای بازی بچه ها را مجبور به یادگیری کنند یا اینکه بچه ها مجبور به یادگیری مهارتهای مربوط به دبستان باشند و یا به تستهای استاندارد برای بررسی موفقیت دانش آموزان تکیه کنند.

ادامه نوشته

صنعتی شدن و معماری؛ از فردیسم تا پُست فرديسم

 دگرگوني هاي اقتصادی، فرهنگي و سياسي هماهنگ با يكديگر بر الگوهايي منسجم پيش مي روند و جهان را به شيوه هايي قابل پيش بيني دگرگون مي سازند. وقتي نسيم دگرگوني در جامعه اي وزيدن مي گيرد، در دراز مدت احتمالاً تغييراتي در سيماي جامعه روي خواهد داد. هيچ كس نمي تواند سير دگرگوني اجتماعي را دقيقاً پيش بيني كند. با اينهمه بعضي از نشانه هاي دگرگوني اقتصادي، سياسي و فرهنگي به صورت جريان هايي منسجم و موازي ظاهر مي شود. براي مثال انقلاب صنعتي و صنعتي شدن يكي از اين دگرگوني ها است. واژه انقلاب خود به معني دگرگوني است و جريان صنعتي شدن معمولاً با گسترش روند شهرنشيني گسترش و تخصصي شدن مشاغل و بالا رفتن سطح تحصيلات رسمي همراه است.

ادامه نوشته